fredag 23 januari 2015

Nya prylar och "ny" stinger

Vintern är shoppingsäsongen, var det någon som sa en gång.
Helt riktigt påstående!

Är det is (obeträdbar) på sjöarna och man knappt kan fiska utan att åka längre bort får man handla nya saker och drömma om framtida fiskar istället. 

Nedan kommer lite nytt och tänkte även flika in en liten variant på stinger som en av våra kunder visat på jobbet. Man lär sig mycket om man arbetar i butik med mycket kunder då man enkelt kan ta inspiration och få tips av så många olika sportfiskare. Just denna avtackas Jim. 

Men först tänkte jag visa lite vad jag införskaffat mig senaste dagarna.
Svartzonkerpaddlar, Mr Mayhem jiggskalle, Mälaren Lures Luring Reed,
 Svartzonker McTail V2 Jaktia Kexlake, Svartzonker McRubber V2 Jaktia Golden Brown Burbot

Daiwa Lexa 300LH
Beten till kustfisket och en ny rulle. Min Ambassadeur Predator får väl bli reservrulle i framtiden misstänker jag men det får vi se först. Rullen köpte jag för övrigt med presentkortet jag vann i Fiskesnacks senaste tävling; Tidernas bästa fiskefoto. Tack för det, alla inblandade! 

Mr Mayhem är en ny jiggskalle som gjuts av en privatperson vars alster jag hittade på Facebookgruppen Svenska Betesbyggare. Efter att han la upp en bild på sin första skalle blev folk minst sagt lyriska över vad han gjort och det dröjde inte många minuter innan folk stod på kö för att köpa. Efter några dagar hade han 100 skallar att sälja och det tog ett par timmar så var dom slut. Jag köpte faktiskt den sista han hade. Kroken är en 6/0 och totalt skall den väga ca 40g. Grymt cool skalle som jag kände att jag nästan var tvungen att skaffa. Framförallt till vertikalfisket. Kommer bli coolt med bilder tagna på fiskar som har en jigg med den skallen hängandes ur munnen :). 

Pratade om en stinger innan och här kommer lite om den. Den är gjord genom att slakta färdiga stela jerktafsar (i detta fallet Savage Gears jerktafs i stål) genom att klippa dom på mitten och böja änden enligt hur det ser ut på bilden nedan.
Svartzonker McRubber med stel stinger.
Änden som blir kvar efter att man böjt änden kan med fördel sparas
 och agera stinger spike för bakre kroken. 
När jag fick denna visad för mig av min kollega Björn (som fått den visad av en kund som heter Jim) var tafsen stel vilket den är på bilden ovanför men om man böjer tafsen lite kan man få den att passa som en handske även på jiggar med lite mer former som de nedan. 
Shaddar från X3M Pikegear.
Här har jag böjt stålet lite för att bättre följa kroppen på betet för att
den inte ska "dra" lika mkt i beteslåset när det väl ska kopplas till både stinger och shallowskruv. 
Än så länge har jag själv inte testat denna lösning men det ser väldigt lovande ut och jag misstänker att dessa är grymt jävla hållbara och därmed inte behöver bytas eller kasseras särskilt ofta. Köper man ett paket med 3st jerktafsar i (som i Savage Gears) får man material till 6 stingers då de klipps på mitten. Utöver det behöver man det vanliga som splitringar, eventuella lekanden, stinger spikes till främre kroken och krokar så klart. Jag kör med 3/0 Gamakatsu.

På söndag blir det förmodligen tillfälle att pröva dom i Blekinge. Den som lever får se!
/Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar