torsdag 22 januari 2015

Återblick 2014

Hej och välkommen till min nya blogg om mitt fiske.
Tänkte att det vore passande att starta bloggen (och året) med att gå igenom förra årets fiske. På så vis behöver jag inte vänta på att något intressant ska hända innan jag skriver ett första inlägg.

2014 var året då jag verkligen började utnyttja min kajak till en stor del av mitt fiske. Jag använder en Hobie Outback SUV och eftersom jag bor i radhuslägenhet med carport och inte har plats för båt är detta ett sätt för mig att komma ut på vattnet utan att behöva eller kunna ha en trailer med båt. Det har visat sig vara väldigt smidigt och enkelt att ta sig till diverse platser med kajak och framförallt är det jäkligt roligt. 2014 var också året då jag mer på allvar började lägga mycket tid på gösfiske. Dels för att jag bor precis bredvid Rottnen som hyser mycket gös och dels för att jag tidigare knappt fiskat gös eftersom jag saknat båt. En fördel är att jag helt plötsligt faktiskt kan ta med mig lite fisk hem att äta vilket jag knappt gjort på tio år eller mer.

Nåväl. Ska inte gå händelserna för mycket i förväg.

Vintern 2014 var i småland lite av en besvikelse. Dåliga och kortvariga isar ledde till att man inte kom ut på så många isfiskepass. Jag la ett par pass i en liten sjö jag fiskat väldigt mycket i, känd för sina stora och länga gäddor. De stora gäddorna uteblev denna vintern och jag fick bara smått även om jag fick ganska bra med fisk. Min tjej Sara hade lovat att följa med ut på ett pass så jag passade på att testa en ny sjö med henne med förhoppningen om ett riktigt Rock 'n Rollfiske. Tyvärr fick vi bara en fisk och självklart skulle jag ju visa henne på det första fället "hur man gjorde" vilket i praktiken innebar att jag stal hennes enda chans till fisk det passet.
Det blåste mycket och vid ett tillfälle fick jag springa efter en av stolarna som var på väg att glida ner i en vak 100m bort. Räddade den med en riktig målvaktsräddning.

Besökte också Blekinge en gång när vattnet blivit lite men inte mycket varmare. Det var första gången jag fiskade gädda på kusten och jag måste säga att jag fick mersmak. Fisket veckorna innan hade varit helt galet för de båtar som varit ute och en del hade över 100 landade efter en dag. Strax innan jag stack ner vände vindarna och jag hade inte samma resultat som tidigare haft. Jag blankade dock inte utan fick åtnjuta en välkonditionerad och helt ok gädda så väl som tidvis jäkligt spännande vågor och en lunch på en ö i ett riktigt vackert landskap. Jag har tidigare inte riktigt fattat hur jäkla vackert Blekingekusten faktiskt är. Blir fler pass ner dit. Snarare än senare förmodligen.

När gradantalet stigit ytterligare började jag med årets gösfiske i Rottnen med vertikaljigg som metod. Början av året bjöd på segt fiske, ett par blankpass och överlag dåligt resultat. Med lite mer värme i vattnet vände det och ibland hade jag pass med 10-15+ landade fiskar. Dock så som Rottnen ofta erbjuder, var alla små. Ett av dessa pass ställde jag mig precis ovanför en Vase-markering och såg ett duktigt eko på ekolodet. Måste vara repet tänkte jag men släppte ändå ner och det hann inte ta mer än en sekund innan spöt bugade. Svor och tänkte att jag måste krokat repet men förvånad märker jag att det är fisk. Tyvärr har dock denna tagit jiggkroken och stingerkroken sitter i just repet till markören. Denna fisk var i Rottnen mätt riktigt fin och det vet jag för att stjärtfenan hela tiden gick över vattnet och jag försökte landa denna fisk länge, nästan med resultatet att jag välte kajaken. Tillslut slet gösen sig loss dock och kvar satt jag med stinger i repet. Bara att dra av. Jäkligt surt men det är alltid de stora som vinner. Jag fick en hyfsad fisk ett par pass senare som jag faktiskt var rätt nöjd med även o den hade blivit dwarfad av "vasegösen".

Under hösten hade jag tröttnat lite på de mindre gösarna i Rottnen och började därför fiska i Södra Bergundasjön i Växjö som håller större fisk men som sägs vara att betydligt segare vatten. Efter ett par månaders fiske där utan att ha fått en enda gös är jag böjd att hålla med... Det enda jag landat i Bergunda än så länge är ett fåtal gäddor på flötmete, vertikalfiske och fiske med vectraskalle med betesfisk. Jag har tänkt återvända dit i vår och se hur det fisket är jämfört med senhöst/vinterfisket. 
Under året, särskilt våren har jag också lagt ganska så mycket tid i Växjö Specimenklubbs ena klubbvatten. Förra året blankade jag helt i denna sjö och i år vände det helt för mig. Taktikerna ändrade jag helt och hållet och det gav med sig rätt så omgående. Jag lyckades landa sjöns största individ och även enligt mig en av de absolut snyggaste fiskarna i sjön samma vår. Blir mer fiske där även i år. 







2013 stack jag och Sara till öland och fiskade karp i ett runswater för skoj skull och det var riktigt uppskattat av Sara och jag fick chansen att både ha ett underhållande fiske (9 fisk på mindre än ett dygn!) och umgås med henne samtidigt. Hon fick landa sina första karpar detta pass. Under 2014 stack vi tillbaka dit men tyvärr var fisket helt annorlunda i år och vi fick faktiskt bara ett hugg som Sara fick ta. Kul att få komma ut iallaf och även att se Saras glädje när hon får fisk. För henne spelar det mindre roll om fiskarna inte är så stora :) 


Har under året också fiskat en hel del gräskarp i mitt klubbvatten men tyvärr har jag faktiskt blankat helt och hållet i år efter denna art. Jag tappade 2 fina fiskar och det har man inte råd med när man fiskar efter dessa fiskar. Blir nya tag 2015!

Detta var lite om mitt fiske förra året. Nu har vi ett nytt fiske framför oss så hoppas vi det blir minst lika bra!
/Simon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar