fredag 8 maj 2015

Nya kabelkontakter på elektroniken i kajaken

När man är sjuk och varken kan jobba eller fiska, kan man ju blogga istället. 
Tänkte passa på att visa lite förändringar jag har gjort i kajaken senaste tiden. 
Jag har tidigare anslutit mina batterier till ekolodet med kabelskor och sen när jag kommit hem tagit av dessa och anslutit laddare med krokodilklämmor. Tyvärr är det så att kabelskorna (i alla fall de jag haft) till slut lossnar och det har hänt mig flera gånger ute på sjön när jag bytt batteri. Som tur är har jag dessa gånger haft med mig extra kabelskor och tång och därmed räddat situationen. Hur som helst är det ett irritationsmoment som förr eller senare inte går att lösa när man är ute. 

Därför vill jag ha en lösning som inte sliter så mycket på anslutningarna och när jag kollat runt hur andra gjort är det flera som anslutit korta kablar med skor fäst i batteriet som sen går till kontakter man kopplar om med. Fördelen då är att kabelskorna helt enkelt kan sitta kvar och därför inte riskerar att lossna på samma sätt. En annan fördel är att du sen kan sätta exakt samma kontakter på allt annat du vill koppla in. 

Mitt kontaktval föll på JST-2 som är en kontakt som används av exempelvis de som kör radiostyrda bilar. Inköpet skedde hos Hobbyland.se och affären gick smidigt. Jag köpte 2 hanar och 2 honor som sitter förmonterade på en kort bit sladd. Kopplade de båda hanarna på batterierna (har 2st 12v 7ah) med isolerade kabelskor från Biltema. Kopplade sen samman laddaren och kraftsladden från ekolodet med honorna. 

Nu har jag alltså kontakter redo för både laddning och användningen i kajaken. 
Kraftkabel till ekolodet som löper innanför skrovet på kajaken.

Innan har jag haft batterierna i en klumpig väska innanför skrovet på kajaken. Tänkte passa på att ändra även det när jag ändå håller på. Köpte mig en skärbräda i plast hos ikea och plockade ur den lilla låda som följer med i brunnen när man köper en hobiekajak. Måttade bredden på mina 2 batterier ihop och skar ut en bit med skärbräda som matchade formen på lådan som ska sitta i brunnen. Efteråt band jag ihop batterierna och skärbrädan med silvertejp för att det ska sitta ihop bra. Tanken är nu att jag kan ha batterierna i luckan precis framför mig när jag sitter i kajaken. De är vända neråt så att det inte blir samma risk för kortis om det regnar eller går höga vågor samtidigt som jag mkt enkelt nu kan skifta mellan 2 olika batterier eftersom de befinner sig färdiga och redo på samma ställe.

Nedan är en del bilder som visar själva funktionen lättare än ord gör.


Kontakter och bräda redo.



Kraftkabeln kopplad mot ena batteriet.

Brädan med batterierna vända neråt.

Luckan stängd.

Man vill alltid kolla så att allt gått bra. Vilket det har!

Ett smidigt sätt att fästa kontakten när man inte använder den.

Smidigt att ladda. 

Fördelarna som jag ser det i korthet: 

  • Bättre kontakter för att koppla på och ur många gånger.
  • Med skärbrädan får jag upp batterierna från skrovbotten där de varit innan. Det skyddar mot väta och även mkt från vibrationer gissar jag. 
  • Jag kan nu mkt enklare byta batteri eftersom jag har batteriet mer lättåtkomligt från där jag sitter.
Det var det. Det känns som ett smidigt sätt att lösa det på. Jag hoppas att jag slipper kontakter som lossnar på sjön men jag har all tro på detta. Som alltid visar det ju sig med tiden hur bra sånt här verkligen fungerar i praktiken.

Mvh/Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar