tisdag 30 juni 2015

Karppass med kollegan och nytt PB!

Tyvärr får jag inte så mycket möjlighet att fiska med mina kollegor som jag skulle vilja men i natt hittade jag och min arbetskamrat Jakob en lucka att lägga ett karppass på. Direkt efter jobbet stack Jakob hem och packade inför fisket och tillsammans begav vi oss sedan till sjön vi skulle fiska i. Tyvärr kom vi fram lite väl sent och vi tvingades båta ut betena i mer än bekvämt mörker.

Jakob skulle fiska sina tre spön ganska nära vilket för sjön är normalt och jag körde på min sida likadant bortsett från ett spö som jag fiskade långt bort på motsatt sida nära land i en liten vik.

I väntan på leverans från Northern Baits i butiken hade jag fått en påse prover från Fredrik Mangotsson och på denna plats användes dessa (krillers) för att dra in fisken. På håret satt en Kriller 18 mm toppad med en halv rosa pop-up som jag fiskade "KD-style" på en Korda Krank stl 4. Jag har mycket hög tro på dessa krokar och de har än så länge levererat bra för mig, särskilt i detta vattnet och fiskad på detta vis. Riggen var en simpel Kombi-rigg med mjukt tafsmaterial kopplat till stiff bristle filament (ESP) med lite tungstensputty på knuten. Relativt enkel rigg som har fungerat bra för mitt fiske. Riggen drogs genom en PVAstick med krossade boilies och direkt innan jag slängde i betet strök jag på en liquid från Northern Baits som heter Krillicious. Det luktar F.A.N men det är ju också vitsen. 

Strax innan vi lade ut betet skrämde en karp som stått bredvid oss ett tag, livet ur oss genom att plaska ordentligt i ytan precis bredvid båten så det var med stort hopp vi rodde tillbaka till lägret.

Kvällen fortlöp med extremt mycket fladdermöss som skapade singel-pip i både mitt och Jakobs alarm men när morgonen kom hade ingen fisk behagat nappa under natten. Jag hade lite granna räknat bort chansen till fisk när det plötsligt piper i 2 larm samtidigt bara en kort stund och sen slutar. Hade detta hänt under natten hade jag förmodligen inte reagerat p.g.a fladdermössen men i ljuset är det något annat. Jag tittade på spöna och såg att ena spöt stod i en båge. Plockade snabbt upp spöt men kände att jag satt i botten, konstigt nog ganska nära mig. Vi insåg direkt att vi inte skulle kunna landa något från land i detta läget så vi begav oss ut i båten och kunde konstatera att linan hamnat i en undervattensgren som vi inte lagt märke till i mörkret. Jag förbannade situationen och trodde då att möjligheten var körd men tillslut lyckades vi komma loss från grenen och linan fortsatte bort mot andra sidan där vi lade ut betet. Väl där borta satt vi fast i nästa snag. Denna gång ett näckrosbälte men efter en stunds tålamod med spöt nära näckrosorna lyckas vi skära/lirka oss ut genom näckrosorna med fisken. Väl ute i fritt vatten kände jag ganska snabbt att det var en bra fisk och den gick ett bra tag nära botten innan vi kunde få ett läge att håva den. När Jakob slöt håven om fisken såg vi att vi kunde räkna med åtminstone 10+. 

Väl på land och vid vägning och mätning samt foto kunde vi konstatera fiskens vikt till 14,712g fördelat på en längd om 81cm och omkrets på 78cm. Fiskens mått var helt enkelt breda, minst sagt!


Efter ett par bilder fick fisken vila i en vik innan den fick pila iväg på nya födosök!

Detta blev ett nytt PB för mig, nuvarande Sjörekord i vattnet och extra kul var det ju att få fisken på ett mycket lovande bete som snart anländer vår butik.

Det blev ingen mer fisk för oss men vad gör det efter en sådan nagelbitare med lycklig utgång!


/Mvh Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar