tisdag 23 juni 2015

Mainline Cell Steamies (Ali Hamidi Style)



Idag har jag använt en regnig dag till att testa något nytt med de Cell-ingredienser jag fortfarande har en del kvar av.

Eftersom jag har dålig utrustning för boiliebak drar jag mig för att baka vilket gör att det inte går åt så mycket mix/activator. Sprang igår av en slump på Alis video där han visar sina "steamies". Jag har sett den innan men inte tänkt så mycket mer på det. Stora fördelen som Ali nämner är mer att smaken stannar kvar och att betet kommer i annan form än normala boilies (vilket ju många proffs från framförallt England menar är avgörande i hårt fiskade vatten). Den stora fördelen som jag själv såg var hur mycket snabbare det måste gå att baka 1kg mix på detta viset jämfört med att rulla. Så idag blev det till att testa.



Ni kan se exakt hur det går till genom att titta på videon ovanför. Jag har även tagit några bilder på hur det såg ut för mig och lite tankar om vad som inte gick lika bra för mig som för Ali.

En lång korv. Gjord på 1kg mix/8 ägg
  
Kokande korvar.

I Alis video kan han fälla folien över korven så den sitter kvar där. Det ville inte min folie (kanske har britter helt överlägsen folie?) men jag löste det genom klämmor istället och det fungerade jättebra. 

Ett stycke kokt korv.
Som ni ser på bilden ovanför ser korven helt okokt ut. Det är samma färg på korven som mix som inte än blivit kokad.
Enkelt att skära upp.


Jag körde en testkorv först. Den körde jag på ca 17min och den blev lite "pasty" i mitten, precis som Ali säger i sin film. Han kokar dock kortare tid men jag misstänker att hans korvar var lite tunnare än mina och jag bryr mig inte så mkt om att det inte är mjukt i mitten. På andra batchen kokade jag 20min eftersom jag hade fler i grytan. Nu återstår bara att se hur bra betet fungerar även att fiska med!

Hur som helst. Betet gick väldigt fort att göra. Det är egentligen bara tiden att blanda smeten som tar lite tid, resten går väldigt fort och enkelt. Jag misstänker att betena inte kommer att "hålla" lika länge i vattnet då det bara är ena kanten på betet som har kokt "skinn". En boilie är ju täckt av ett skinnat lager som håller ihop betet bättre, så dessa löser nog upp sig snabbare. Detta kan ju vara både en fördel och en nackdel. I vatten med mkt betestjuvar kanske det är en nackdel. I vatten där mkt doft fungerar bra och man ändå bara fiskar korta pass kan det säkert vara en fördel.
Återstår att se som sagt!

Har ni testast att göra beten på detta viset får ni gärna höra av er med era resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar