söndag 13 augusti 2017

Nytt PB på gräskarp samt vägen dit

Jag har inte uppdaterat på ett tag men morgonens fångst känns mer än värdig ett inlägg. Det är trots allt fiskar som denna som hela bloggens namn egentligen handlar om.

Jag tänkte börja med att gå tillbaks lite och direkt berätta om hur jag gjort för att fånga denna fisk.

I mitt vatten där jag fiskar har jag flera år varit kraftigt begränsad av exceptionellt tung växtlighet och även haft stora problem med fåglar.
För att försöka fiska något så när effektivt i det eutrofa vattnet har jag på senare år ibland mäskat och fiskat med hjälp av kajak för att få ut beten där jag med ögat eller ekolod kan se att botten är fri från växter. Det har hjälpt mig mycket och jag har lärt mig en hel del om mitt vatten och framförallt har det fått mig att inse att fri botten näst intill inte existerar. Vilket gör det ännu svårare att inte lägga betet i 1,5m hög vattenpest om man hade lagt ut från land.

Ett sätt att kontrollera botten där man mäskar/fiskar är att använda kajak eller båt.

Nackdelen med att använda kajak eller båt är det extra jobbet/mecket med att ha med sig en sådan varje gång man ska fiska eller mäska. Det gör det mer tidskrävande vilket för mig är detsamma som att det inte blir av alls lika ofta som man velat. Dessutom är det ett helvete att lägga ut sina krokbeten från kajak om det blåser lite mer än man hade önskat.

Ungefär här var jag i min problematik, denna sommaren 2017.
Jag ville förändra något så att jag kunde mäska betydligt oftare men ändå veta att jag mäskade på en vettig plats och jag ville kunna se om mina beten försvann eller inte utan att använda båt.

Lösningen för mig var att hitta ett av vattnets få lämpliga platser där botten är tillräckligt gles från växter samt grund nog för att mäska, med torrdräkt.

Så jag har i snitt varannan dag eller så, mäskat genom att vada ut på den platsen jag fiskat. Jag har samtidigt kunnat kontrollera hur mycket som funnits kvar (mer eller mindre inget, någon av gångerna för övrigt) och även för haft möjligheten att för hand rensa en del växtlighet som skulle kunna störa eventuella napp eller drillningar så gott det går.

Mäsket jag använt har bestått utav en blandning av jästa ärtor, fodermajs samt tigernötter plus hästpellets från granngården.
Jag har mäskat lite mer än 1/3dels jäshink från City Gross (rymmer 35l) per tillfälle i rena partiklar och pellets utöver det. Det blir rätt mkt mäsk på 2 spöplatser kan man tycka när man ser spannen jag har med mig ut men som sagt, det är inget kvar nästnästa dygn. Jag tror i ärlighetens namn att det mesta är borta inom ett dygn.

Så här har jag gjort ett tag och det är busenkelt för mig att bara dra på mig en torrdräkt och gå ut.
Hur har då fisket gått?

Jag har hittills fiskat 3 gånger (nattpass) med 3 spön. 2 av spöna har jag fiskat med chodrig och 1 har jag fiskat med leadclip och bottenbeten med kort mjuk tafs.
De 2 spöna med chod har jag fiskat där det kan vara svårast att kasta ut på rätt plats under natten om jag skulle behöva lägga om, vilket händer p.g.a braxen och sutare (samt gräskarpar).

Resultatet av de 3 nätterna blev som följer:

1a: 3st gräskarpar landade och 1 tappad pga rätad krok. (vikter:  7800g, 6520g och 7200g)
2a: 0st gräskarpar landade och 1 tappad pga rätad krok.
3e: 1st gräskarp landad och ingen tappad. (vikt: 16481g)

Det tappades alltså fisk som jag upplevde stora både första och andra passet. Båda var på Kordas Krank Chod (fiskad på chodrig) och jag blev efter andra gången rätt grinig över hur det kunde hända. Jag har annars mycket god erfarenhet av Krank till fiske efter vanliga karpar, dock bara av den vanliga modellen och inte chod.

De 2 krokarna som rätades.
De gräskarpar som landades kom både på bottenbeten med tigernöt och plastmajs samt på chodrig och 12mm mainline popup (banoffee)

Hur som helst rensade jag bort alla kvarvarande chodrigs gjorda på denna krok och fiskade vidare med andra krokar. På ett av spöna behöll jag bottenbeten med en liten stl 8 krok och kort tafs.

Så igår åkte jag på mitt 3e pass med färska chods och nytt självförtroende. Jag skulle inte tappa en fisk till hade jag tänkt. Jag insåg pass nr 2 att jag inte har råd med det eftersom den jag tappade då uppenbarligen var min enda chans det passet.

Kvällen kändes i ärlighetens namn inte särskilt het. Det var mindre aktivitet än jag haft de 2 tidigare turerna när jag la mig i sovsäcken. Jag hade fram tills dess fått en braxen och jag var rätt inställd på att jag skulle få ett likadant braxenrace som jag råkade få passet innan vilket inte direkt gör en pigg dagen efter.

Så blev det dock inte och jag fick ingen mer braxen utan istället strax innan kl 6 på morgonen får jag ett par snabba tjut på larmet och jag går ut ur mitt tält. Nappet påminde om när sutare tar beten med tunga sänken och jag tappade snabbt humöret innan jag sträckte mig efter spöt och vrider bromsratten för att ta hem den. När jag vevar ett par tag svarar sutaren med att dra iväg flera meter lina på någon sekund och sen var det igång. Det var uppenbarligen ingen sutare.

Jag såg vid första håvningsförsöket att fisken var märkbart tjock även om jag inte tyckte den såg så lång ut. Det blev ett par sådana försök för övrigt och innan jag lyckades håva den hade den gått rakt in i växtbälten och under linan till spöt bredvid. I håven såg jag att den var helt otroligt tjock.

Jag kände mig tvungen att väga den omgående bara för att veta vad jag hade att göra med.
Någon minut senare stod jag och tittade på en LCD som liksom i The Matrix ändrar siffror men tillslut låser sig på 16481g.

Jag fattade ingenting och fick väga om för att försäkra mig om att jag inte gjort något tokigt men vikten stämde mycket riktigt.

Lyckan blev fullkomlig total när jag inser att jag slagit ett 5 år gammalt personbästa med över 1 kilo. Jag ringde direkt min sambo som jag givetvis väckte. Till en början trodde hon att jag hade råkat ut för något, eftersom jag grät av lycka när jag förklarade att hon måste komma så snart det går och ta med sig vår son.

En stund senare kom hon med nyvaken 1åring och frukost till oss alla och vi började ta en jävla massa bilder samt mäta fisken.

Måtten var 102cm längd och 69cm omkrets vilket är helt otroligt för en fisk med denna vikt. Som jämförelse kan nämnas att min tidigare bästa gräskarp på 15350g var 107cm lång och den tyckte jag då var helt galet tjock. Denna var tjockare dock och hade en bredd över större delen av kroppen som var något helt extra.
En fullkomligt magnifik fisk!




Bredd i dess riktiga mening!
Jag var över molnen och kände mig som en kung. Jag hade äntligen slagit mitt tidigare personbästa efter 5 års hårt försök att göra så. 

Fisken tog på spöt med bottenbeten, en liten stl 8-krok med en liten tigernöt toppad med ett litet korn fejkmajs. Riggen låg på botten men majsen svajade lite av vattnets rörelser. Ironiskt nog var kroken en Korda Krank (ej chod) som jag helt enkelt bara missat när jag sållat bort riggar. Det känns helt otroligt att man kan fånga sådana här fiskar på ett så litet krokbete och liten krok när det bokstavligt talat ligger tusen partiklar på botten som ser precis likadana ut.

Riggen som tog den stora (och en del av de mindre!)
Nu sitter jag hemma och går igenom alla bilder och intryck från morgonen. Jag är fortfarande rätt tagen och jag kommer aldrig glömma denna fisken. Det vet jag eftersom jag levt väldigt länge genom många blankpass med min förra 15-kilos i ryggen.

Fiskar som denna är roten till varför jag fiskar och framförallt varför jag envisas med att fiska gräskarpar. En fiskart som en del fnyser åt, inte förstår sig på varför man vill fiska efter eller helt enkelt bara aldrig haft ett möte med. Jag får 110% laddat motivationsbatteri på en sån här fisk och nu är det få saker som kommer få mig att fundera över att lägga ner och syssla med vad vet jag, virkning eller liknande.

Den tanken har jag haft mer än en handfull gånger. Kanske inte om virkning men ni förstår nog.

Jag vill passa på att tacka alla som uppvaktat min fångst i sociala medier. Det betyder mkt mer än när jag fyller år kan jag säga (särskilt när jag fyllde 30).

Jag kommer att fortsätta fiska vidare på det viset jag gjort under denna sensommaren/hösten ut för att se vad mer som går att få ut av det och sen är det dags för något annat roligt igen!



Tack för denna gången!
/Simon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar