fredag 12 augusti 2016

Kall natt i klubbsjön

Ibland när man sitter vid vattnet infinner sig känslan av att man under rådande förutsättningar inte kan misslyckas. Det "luktar" fisk, i detta fallet karp. Det gjorde det mitt senaste karppass.

Igår på jobbet velade jag mellan att fiska karp i natt, eller inte. Jag hade mäskat ett swim i klubbsjön ett par dagar tidigare men ganska stor kvantitet beten men såg på väderleksrapporten att det skulle bli för årstiden riktigt kallt under natten. Ner mot 3 grader. 

Jag velade mellan att flytta fram passet och att utnyttja min mäskning. Bestämde mig för det sistnämnda.

Jag intog en snabb pizza direkt efter jobbet och åkte med lastad bil till sjön i god tid.
Väl framme insåg jag snabbt att jag hade mkt fisk inne på mäskplatsen som verkade äta på det jag mäskat ut ett par dagar innan. Jag dröjde inte allt för länge med att få ut mina tre spön med endast krokbete och methodmäsk klämt runt sänket. Sen började en kväll kantad med fisk som betade på mäskklumpen och linpåsimningar om vartannat. Det bubblade jacuzzi över två av betespositionerna och det kändes verkligen som att nappet bara måste komma. 



Natten och kylan anlände och nappet kom aldrig och jag tog reträtt i min sovsäck för natten. Jag vaknade flera gånger under natten av fisk som antingen simmade på linan eller buffade på sänket men natten förblev fisklös. Ca kl 4 på morgonen och kände jag att något inte stämde. Med så här mkt aktivitet runt och på betesplatsen borde jag fått napp. Den härliga känslan av att tvivla på sina riggar infann sig då jag såg tidsfönstret för fisk sakta försvinna för mig under ett pass med stora möjligheter. Jag bestämde mig för att knyta nya riggar och ändra mitt tackel.

Mitt under tiden jag knöt första tafsen kom så klart ett riktigt screaming take på det ena av de spön som haft gott om kontakt tidigare. Fisken drog runt ett tag och städade swimmet på näckrosor innan jag kunde håva den ganska så enkelt.

Fisken säckades för förberedelse av foto och för att få klart tafsar och nya utlägg.

Tog ett par selfies med fisken något senare och efter att ha vägt den kunde jag också konstatera att den var uppe på ny toppvikt vilket alltid är roligt att se.

Vikten fastställdes till 10,4kg 


Jag fiskade vidare resten av morgonen men det blev inget mer efter detta. 
Jag var dock nöjd ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar