söndag 11 oktober 2015

Givarfäste till kajaken - V2

Min senaste lösning för givaren till ekolodet i kajaken har varit att limma fast givaren på insidan av skrovet med silikon. S.k. genomskrovslösning. Det är ett smidigt vis att "få undan" givaren och alltid ha den med i kajaken på ett problemfritt vis. Detta förutsätter att allt sitter som det ska. Jag har länge varit missnöjd med signalen mitt ekolod gett och haft stora problem med att se exempelvis min jigg på ekolodet när jag vertikalfiskat. Det, och givarens placering har fått mig att se mig om efter en annan lösning för givaren.

Eftersom jag säljer RAM  på mitt jobb föll det sig naturligt att se åt denna tillverkare. Jag är sen tidigare mycket nöjd med de RAMdelar jag använt mig av på kajaken. Det är verkligen hög klass på denna lösning för fästen.

Comstedt säljer ett givarfäste byggt med RAMdelar och ett riggrör för elmotorer (tror jag det är från början iallaf). Det är ett rejält fäste med C-kulor och röret känns inte som att det kommer att flexa eller gå av direkt.

Nog om fästet.
Först behövde jag bli av med min gamla givarlösning. Eftersom den sitter fastlimmad mot skrovet misstänkte jag att det skulle bli bökigt men inte så bökigt som det skulle visa sig. Det var verkligen slitsamt att få loss min givare. Jag tror säkert att det finns enklare vis än andra att göra detta på men jag skar min loss med rakbladskniv bit för bit och tillslut lyckades jag dra loss givaren. Det var ännu svårare att få loss silikonet från givaren sen och jag gjorde likadant där. Skar bort så mycket jag kunde och sen när det var tillräckligt tunt drog jag loss det som en hinna runt givaren. 

En sak jag direkt noterade när jag fick loss givaren var hur misslyckad min montering varit. Det var världens största luftficka som täckte större delen av givaren vilket så klart gör signalen dålig. 
Underbar luftbubbla?

2 koppar kaffe, slit och tid.
Nu till det roliga med nya saker! 

Eftersom min kajak inte har någon flat yta i nosen (och det är där jag vill ha min givare) så har jag först fått göra mig en platta att montera kulan på. Jag har skurit en ungefärlig form av kajaken från en skärbräda och sen skruvat fast den med 4st rostfria skruvar. På insidan sitter brickor och självlåsande muttrar. Jag har även silikonat skruvdragningen med Marine Goop. Innan jag skruvade fast plattan mätte jag upp var min kula skulle sitta och monterade den med 3 skruvar och brickor samt självlåsande muttrar. Eftersom min kajak är lite skålformad i fronten får dessa muttrar plats på insidan av plattan utan att trycka emot skrovet.

Testmonterar riggen.
Ser bra ut.
Jag har sen monterat röret på ramfästet så att röret följer nosens vinkel ner. Tanken med detta var främst att det skulle vara enkelt att se till att den satt likadant monterat varje gång (RAM är trots allt en tredimensionell lösning) samt att det skulle påverka kajakens gång mindre.

Jag har tagit hänsyn till denna vinkel när jag sen vinklat in givaren på pucken längst ner på fästet.



Färdigt!



Går enkelt att vända på.


Än så länge har jag inte gjort av sladden någonstans. Jag ska först och främst testa detta på sjön en gång eller så för att bilda mig en uppfattning av hur väl detta fungerar. Sen kommer jag att borra ett större hål i närheten av fästet och dra in sladden på insidan av kajaken så att den kommer upp vid ekolodet.

Jag har ju gjort en del åverkan på min kajak i och med detta ingreppet. Och detta på ett ställe som är ganska utsatt för vatten. Det är så klart viktigt att man ser till att inte strunta i silikon osv när jag gör en sån här installation då det kommer att slå vågor över detta många gånger. Jag ser annars inget stort problem med den åverkan jag gjort. Det finns massor med saker man kan ha i fören på en kajak. Lanternor exempelvis. Det är en del av tanken med att ha en platta där också att lättare kunna montera andra saker i framtiden. Skärbrädan är förmodligen inte det bästa materialet för att göra något sånt här men det sitter stabilt för stunden. Skulle detta visa sig fungera bra kan det mkt väl vara så att jag byter ut det mot en metallplatta eller liknande i framtiden. Borrhålen kan ju användas igen.

Nu återstår bara att se hur väl detta fungerar!

/Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar