fredag 24 april 2015

Abborre i öster

Igår ringde larmet kl 04:00 och efter en näst intill sömnlös natt (så där som det blir ibland när man knappt kan vänta till nästa dag) så var det lite halvvirrigt jag hällde i mig kaffe och frukost. Bilen gick strax därefter österut mot legendariska Hossmoån.

Väl på plats mötte jag upp Dejan som jag skulle fiska ihop med. Dejan är som de flesta vet mer än väl bekant med Hossmoån och dess abborrar och eftersom jag precis skulle ut på mitt första dropshotpass passade det perfekt. Dejan är en urna av kunskap och en ordentligt trevlig prick att fiska och samtala med. Jag kunde raljera oändligt om detta men det är verkligen anmärkningsvärt hos Dejan just vad gäller viljan att vilja dela med sig av tips och det märks väl på honom att han vill att andra ska lyckas med sitt fiske. Tyvärr är inte detta fullt så vanligt idag av olika skäl.

Vi sjösatte båten och drog oss ut på ån. Dejan drog första kastet och fick så klart fisk med en gång. Jag hade rätt svårt till en början att få till tekniken i drop shot. Det var så annorlunda allt annat jag testat och även om jag trodde det skulle vara lätt efter att ha vertikalfiskat en del så kändes det inte alls så. Nu blåste det ju rätt så rejält också och det underlättar inte vid dropshot men efter en del tips i hur jag skulle fiska gick det mkt bättre och efter ett tag krokar jag en fisk på Westin Miniteez i Fireflake. Nya St Croix Legend Elite Dropshot/Finesse jobbade på bra och även om jag knappt fiskat abborre tyckte jag att den var anmärkningsvärt stark. Vid båtkanten landas den med tummen och eftersom jag vill notera ett PB och få lite referens på storleken hos fisken vägdes den till 1260g. En snabb bild med mobilen fick spara tillfället.

Första/sista och största fisken för dagen :)


Vid detta laget trodde vi att vi skulle få gott om fisk framöver dagen det visade sig dock bli allt annat än lättfiskat. Vi flyttade på oss med jämna mellanrum och ofta fick vi något hugg eller enstaka fisk vid första kasten. Men sen dog det av eller så satt vi i botten så vi blev tvungna att flytta oss. Dejan fick ett par abborrar ytterligare. Jag fick desto fler gäddor men faktiskt ingen mer abborre.

En bit uppströms där vi utgick ifrån krokar Dejan på en stark fisk som vid båtkanten ser riktigt stor ut. Efter tumgreppet konstateras att han har landat en riktig boll till fisk. Tyvärr saknar fisken lite längd och därför kommer den "bara" upp till 17XXg (minns inte detalj ;) )
Dock en riktigt grann fisk med stabil kagge. Den om något år...

Dejans magnifika fisk på en bit över 1,7kg

Vid lunch tog vi en paus och Dejan uträttade lite ärenden hemma och jag åkte till Kalmar för att passa på att tjöta och luncha med "Lill-Erik" på Baltic. Vi dinerade kungligt på Stars 'n Stripes med hamburgartallrik. Passade på att fylla ut samlingen sänken också för de gick åt som flugor i Hossmo när man satt i botten.
Erik var väldigt fiskesugen men jobbar man så jobbar man ;)

Sen åkte jag tillbaka och då står helt plötsligt min säljare på Normark; Martin Lidén på "parkeringen" vid Kupagölen. Han skulle egentligen fiska med Skinnet. Han hade dock insjuknat i natt så Martin fick nöja sig med att fiska från land. Det var inte lika spännande som att se Magnus Diesner ramla i vattnet vid sjösättandet av sin nya Tracker Topper dock och det visste alla som fiskade i Hossmo igår inom 5 minuter att han hade gjort :).

Som plåster på såret fick Diesner en borre på 1,5kg lite senare.

Dejan återvände och vi åkte ut i båten igen. Hoppat satt i att fisket skulle bli bättre i kvällningen. Tyvärr blev det dock inte så och ingen av oss tog något under eftermiddagen. Vi åkte upp och snackade med Diesner och retade honom lite och passade på att fota hans abborre. Det visade sig vara en riktig skönhet ;).

Diesner med Fjärsing :)
Det fick avrunda vårt pass. Vi fiskade inte så jätteaktivt efter detta utan snackade lite och drömde oss tillbaka till gamla fiskepass och även framåt till vad året har att erbjuda längre fram.
Dagen kunde summeras som seg vad gäller fisket och det var ju rätt tur att jag fick min borre tidigt eftersom det blev den enda jag fick på hela dagen faktiskt. Som tur är så är folket som vistas vid Hossmo trevliga prickar och sånt väger upp sämre dagar och jag är mer än nöjd fisket till trots :)

Tack Dejan för grym guidning och sällskap!

/Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar