torsdag 29 januari 2015

Boiliebak en ledig dag

Eftersom det är varning klass1 (kuling) på blekingekusten idag så har jag istället passat på att förbereda mig lite för våren. Det har helt enkelt blivit lite (väldigt) småskaligt boiliebak idag.

Många kan säkert tycka att det är meningslöst att baka så lite boilies som 1 kg basmix och jag är egentligen beredd att hålla med men om man inte har möjligheterna att baka större satser än så då man saknar garage och lämplig utrustning för större satser så är det helt enkelt bara att välja mellan readymades och att baka lite varje gång. Senaste tiden har jag valt det sistnämnda och även om det kan vara rätt så ansträngande att baka boilies med undermålig utrustning är det faktiskt också lite småkul då man lätt drömmer sig iväg till vad som komma skall. D.v.s under tiden man bakar så tror man så klart att de nya betena kommer leda till fångster man aldrig trodde ens var möjliga.

När jag bakar (och lagar mat i allmänhet) lyssnar jag gärna på musik undertiden. En Sonos Play är väldigt smidigt till detta. Idag har jag lyssnat på bland annat BlutEngel under baket.

Jag tänker inte gå in allt för ingående om hur man bakar boilies. Det finns tusen guider för det på internet.

Idag bakas alltså Mainline Cell.
Ägg, mix och liquid.

Ägg och liquid blandat.
Brukar mäta upp 1 kg mix med våg.

Den deg jag inte använder direkt
brukar jag lägga i plast för att den
inte skall torka ut under tiden.

Verktyg från Gardner.
Stora rullbrädan och enkla sprutan.

Lägger betena på handduk direkt
efter jag kokat dom.

Stor gryta med mycket vatten.
Optimalt är egentligen att koka över
gas för hög värme men det fixar jag
inte hemma. 
Efter att betena legat på handduk ett tag brukar jag hänga dom i dry-bags och torka dom någon dag. Sen åker dom i frysen. Brukar portionsförpacka dom i ca 750g-1000g så jag har ungefär vad jag brukar använda på ett snabbt nattpass. Mestadelen av mina karppass är faktiskt bara över en natt och då går det generellt inte åt särskilt mycket beten.

Nu är det bara att vänta tills våren kommer och denna skitvinter försvinner. :)
/Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar